Tuesday 26 April 2011

novel : Aishiteru bab 2

Shahril -2

 Aku tersenyum lagi. Sudah lama rasanya tidak dapat melepak bersama kawan-kawan begini. Maklumla sebelum ini kan aku ikut ibu dengan ayah pergi KL. Senangnya hati dapat jumpa mereka lagi.

“Gua heran ar.. tadi gua rasa ada girl join kita. Ni tak ada pulak.” Kata-kata Iqbal yang tak pernah berenggang dengan bandana di kepalanya mengejutkan aku. Itulah Iqbal..meskipun pendiam dan tidak berapa bergaul dengan perempuan ,dia sangat prihatin. Itulah yang menarik minat aku untuk menjadi sahabatnya.

“Ya Rabb…Risa..Ya Allah..macam mana boleh lupa Risa ni.” Aku mulai kalut. “ Korang pergi sembahyang dulu. Aku cari Risa. Nanti aku join.” Aku terus berpatah arah dan mencari kelibat Darisa. Gadis kecil molek itu walaupun sudah berusia 17 tahun tapi tak pernah pandai merungut. Kalau gegirl lain aku rasa habis aku. Alahai Darisa..

“Darisa! Nuha Darisa!,” aku pasti itu Darisa. Yang paling mendebarkan langkahnya seakan tidak menentu. Aku terus mendapatkannya. Wajahnya pucat sangat. Mujurlah ada sepupuku, Anaz yang mengekorinya dari belakang.

“ Risa, duduk sini.” Aku menunjuk kearah kerusi di hadapanku di kawasan Mcdonald. “ Awek lu ke?laa nasib baik gua tak tangkap cintan tadi.” Luah Anaz bersahaja sambil tersengih. Dia lantas menghulurkan sebotol air mineral pada aku.

“Risa, minum dulu.” Serba salah aku melihat keadaan Darisa. Sedikit demi sedikit dia meneguk air itu. Kemudian dia menuangkan sedikit air itu ke tapak tangannya dan diraup ke wajahnya. Dia menyembamkan wajahnya ke meja kemudian perlahan-lahan mengangkat ibu jarinya menandakan dia ok.

“ Anaz sorang ja? Aboi mana?” aku berbual dengan Anaz sementara menunggu Risa berehat. “Aboi ada. Tu…dekat kedai telefon tu. Kenapa dengan awek lu?” Anaz melabuhkan punggungnya di sebelah aku.

“Adik sepupu..dua pupu kau jugak. Tapi kau tak pernah jumpa rasanya. Aku rasa dia pening sebab tak makan kot.” Aku merenung tubuh lesu itu lagi. Matching sangat ke dia dengan aku..asyik-asyik dikatakan aku ini sepupunya. Ni tak syiok ni..

Darisa memanggungkan kepalanya semula lantas menangkap wajahku. Dia tersenyum lagi. Senyuman manis itu..tak pernah menjemukan! Dia juga langsung tidak merungut. “Sorry..Risa lapar sangat kot tu yang pening sikit.” Aku hanya tersenyum.

“Jom sembahyang. Kawan-kawan Ari dah pergi. Aku bangun tapi Anaz terpaku bagai dipukau Darisa. Wajahnya seperti ditarik wajah Darisa. Darisa menoleh pada Anaz. Sekali lagi.. Darisa pulak macam kena pukau dek Anaz. Drama apa pulak ni..drama baru kot. Cinta pandang pertama..

“Darisa,ni Anaz. Sepupu kita jugak.” Aku memperkenalkan mereka. “Owh sepupu..tak apalah..jom pergi..dah lewat ni..” Risa berpaling dari Anaz. “Larat tak..nanti jatuh pulak..”  Aku sedikit risau dengan Risa. Anak orang oi..

“Boleh je ni..jom.” Darisa mula mengorak langkah. Aku  pun tetapi dah alang-alang dekat dengan kedai telefon aku singgah jap bayar duit line maxisku. “Anaz,tengok Risa jap. Nanti aku follow.” Darisa melihatku dan tersenyum lagi. Tenang jiwaku seketika. Aiseh…

1 comment:

  1. siapakah Anaz?mungkinkah dia mengenali Anaz? Atau adakah mereka saling jatuh cinta pandang pertama?? nantikan episod tiga yang lebih menarik! AISHITERU <3 ^^

    ReplyDelete